در رقابت چتباتهای هوش مصنوعی، گوگل معتقد است کلید حفظ کاربران، ارائه محتوایی است که در جای دیگر نمیتوانند پیدا کنند، مانند پاسخهایی که بر اساس عادات اینترنتی آنها شکل گرفته است.
روز پنجشنبه، این شرکت از جمینای با قابلیت شخصیسازی رونمایی کرد؛ یک «ویژگی آزمایشی» جدید برای برنامههای چتبات جمینای که به آن اجازه میدهد از سایر برنامهها و خدمات گوگل استفاده کند تا پاسخهای سفارشیشده ارائه دهد. به گفته دیو سیترون، مدیر محصول جمینای، جمینای با شخصیسازی میتواند از فعالیتها و ترجیحات کاربر در اکوسیستم محصولات گوگل بهره ببرد تا پاسخهای متناسب با پرسوجوها ارائه کند.
سیترون در پستی وبلاگی که در اختیار تککرانچ قرار گرفته، نوشت: «این بهروزرسانیها همگی برای این طراحی شدهاند که جمینای کمتر شبیه یک ابزار و بیشتر شبیه یک افزونه طبیعی از شما به نظر بیاید و با کمک شخصیسازیشده واقعی، نیازهایتان را پیشبینی کند. آزمایشکنندگان اولیه دریافتهاند که جمینای با شخصیسازی برای طوفان فکری و دریافت توصیههای شخصیشده مفید است.»

جمینای با شخصیسازی، که ابتدا با جستجوی گوگل ادغام میشود و در ماههای آینده به خدمات دیگر گوگل مانند گوگل فوتوز و یوتیوب گسترش خواهد یافت، در حالی معرفی میشود که سازندگان چتباتها، از جمله OpenAI، تلاش میکنند دستیارهای مجازی خود را با قابلیتهای منحصربهفرد و جذاب متمایز کنند. OpenAI اخیراً امکان ویرایش مستقیم کد در برنامههای پشتیبانیشده را برای ChatGPT در macOS معرفی کرد، در حالی که آمازون در حال آمادهسازی برای عرضه نسخهای «عاملی» و بازطراحیشده از الکسا است.
سیترون گفت که جمینای با شخصیسازی توسط مدل آزمایشی جمینای ۲.۰ فلش تین킹 اکسپریمنتال گوگل پشتیبانی میشود؛ مدلی به اصطلاح «استدلالی» که میتواند تشخیص دهد آیا دادههای شخصی از یک سرویس گوگل، مانند تاریخچه جستجوی کاربر، احتمالاً پاسخ را «بهبود» میدهد یا خیر. به گفته او، سؤالات محدود که تحت تأثیر علاقهها و ناپسندها هستند، مانند «این تابستان کجا بروم سفر؟» یا «پیشنهاد میکنید چه سرگرمی جدیدی یاد بگیرم؟»، بیشترین بهره را از این قابلیت خواهند برد.
او افزود: «برای مثال، میتوانید از جمینای توصیه رستوران بخواهید و این مدل به جستجوهای اخیر مرتبط با غذا ارجاع میدهد، یا از آن مشاوره سفر بخواهید و جمینای بر اساس مقاصدی که قبلاً جستجو کردهاید پاسخ میدهد.»

اگر این همه به نظرتان کابوس حریم خصوصی میآید، خب، ممکن است باشد. تصور سناریویی که در آن جمینای بهطور ناخواسته اطلاعات حساسی از کسی را فاش کند، چندان سخت نیست.
احتمالاً به همین دلیل است که گوگل جمینای با شخصیسازی را اختیاری کرده و کاربران زیر ۱۸ سال را مستثنی کرده است. سیترون گفت که جمینای پیش از اتصال به تاریخچه جستجوی گوگل و سایر برنامهها اجازه میخواهد و نشان میدهد کدام منابع داده برای سفارشیسازی پاسخهای چتبات استفاده شدهاند.
او توضیح داد: «وقتی از آزمایش شخصیسازی استفاده میکنید، جمینای یک بنر واضح با لینکی برای قطع اتصال آسان به تاریخچه جستجوی شما نمایش میدهد. جمینای تنها زمانی به تاریخچه جستجوی شما دسترسی پیدا میکند که جمینای با شخصیسازی را انتخاب کرده باشید، اجازه اتصال به تاریخچه جستجو را داده باشید و فعالیت وب و برنامه را فعال کرده باشید.»

جمینای با شخصیسازی از روز پنجشنبه برای کاربران جمینای در وب (بهجز مشتریان Google Workspace و Google for Education) از طریق منوی کشویی مدل برنامه عرضه میشود و بهتدریج پس از آن به موبایل خواهد آمد. سیترون گفت که این قابلیت در بیش از ۴۰ زبان و در «اکثریت» کشورها در دسترس خواهد بود، بهجز منطقه اقتصادی اروپا، سوئیس و بریتانیا.
سیترون اشاره کرد که این ویژگی ممکن است برای همیشه رایگان نماند.
او در پست وبلاگ نوشت: «محدودیتهای استفاده در آینده ممکن است اعمال شود. ما به جمعآوری بازخورد کاربران درباره مفیدترین کاربردهای این قابلیت ادامه خواهیم داد.»
مدلهای جدید، اتصالها و بیشتر
گوگل بهعنوان مشوقهای اضافی برای ماندن با جمینای، از مدلهای بهروز شده، قابلیتهای پژوهشی و اتصالدهندههای برنامه برای این پلتفرم خبر داد.
مشترکان جمینای پیشرفته، اشتراک ۲۰ دلاری ماهانه گوگل، اکنون میتوانند از نسخه مستقل ۲.۰ فلش تین킹 اکسپریمنتال استفاده کنند که از پیوست فایل پشتیبانی میکند؛ با برنامههایی مانند تقویم گوگل، یادداشتها و وظایف ادغام میشود و پنجره زمینهای ۱ میلیون توکنی دارد. «پنجره زمینه» به متنی اشاره دارد که مدل میتواند در هر زمان در نظر بگیرد — ۱ میلیون توکن معادل حدود ۷۵۰,۰۰۰ کلمه است.
گوگل اعلام کرد که این نسخه جدید ۲.۰ فلش تین اکسپریمنتال سریعتر و کارآمدتر از مدلی است که جایگزین آن میشود و میتواند بهتر دستورهایی را که شامل چندین برنامه هستند مدیریت کند، مانند «یک دستور پخت آسان کوکی در یوتیوب پیدا کن، مواد لازم را به لیست خریدم اضافه کن و فروشگاههای مواد غذایی نزدیک که هنوز باز هستند را پیدا کن.»
شاید در پاسخ به فشار OpenAI و ابزارهای جدیدش برای پژوهش عمیق، گوگل همچنین در حال بهبود Deep Research است؛ ویژگی جمینای که وب را جستجو میکند تا گزارشهایی درباره موضوعی گردآوری کند. Deep Research اکنون مراحل «فکر کردن» خود را نشان میدهد و از ۲.۰ فلش تین اکسپریمنتال بهعنوان مدل پیشفرض استفاده میکند که به گفته گوگل باید به گزارشهای «با کیفیتتر»، «مفصلتر» و «بینشبخشتر» منجر شود.
Deep Research اکنون برای همه کاربران جمینای بهصورت رایگان قابل آزمایش است و گوگل محدودیتهای استفاده را برای مشتریان جمینای پیشرفته افزایش داده است.
کاربران رایگان جمینای همچنین به Gems دسترسی پیدا میکنند؛ چتباتهای قابل سفارشیسازی متمرکز بر موضوع در جمینای که قبلاً نیاز به اشتراک جمینای پیشرفته داشت. گوگل اعلام کرد که در هفتههای آینده، همه کاربران جمینای میتوانند با گوگل فوتوز تعامل داشته باشند، برای مثال، عکسهایی از سفر اخیر خود را جستجو کنند.
منبع: تککرانچ