تعاملات دیجیتال به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شدهاند؛ طبق آمارهای اخیر، تا اکتبر ۲۰۲۴ بیش از ۵.۵۲ میلیارد کاربر اینترنت وجود داشت که ۶۷.۵٪ از آنها کاربران شبکههای اجتماعی بودند.
اما با وجود اهمیت فضای دیجیتال در دنیای امروز، بسیاری از تعاملات هنوز در زمینه شخصیسازی ضعیف هستند. این به چه معناست؟
به طور ساده، دستههای مختلف کاربران اینترنت شامل افراد، شرکتها و اینفلوئنسرها، انعطافپذیری یا گزینههای کافی برای ابراز فردیت خود، سفارشیسازی محتوا یا ارائه خدمات هدفمند برای بازارهای خاص ندارند.
بیشتر پلتفرمهای دیجیتال که در حال حاضر وجود دارند، تنها فضایی برای کاربران اینترنت فراهم میکنند تا پروفایلهای استاتیکی متشکل از دادههای شخصی ایجاد کنند.
این نباید در دنیایی که بیشتر تعاملات آن آنلاین است، باشد. پروفایلهای دیجیتال باید بیشتر از یک مجموعه داده باشند؛ آنها باید شبیه به یک شخصیت کامل توسعه یافته باشند که کاربران اینترنت بتوانند از آنها برای ابراز خود به صورت اصیل یا به شیوهای شخصیتر در تعاملات دیجیتال خود استفاده کنند.
آمادهسازی برای تعاملات دیجیتال آینده
نوآوری تنها به اینترنت یا شبکههای اجتماعی وب ۲.۰ محدود نمیشود. اکنون تکنولوژیهای پیشرفتهتری مانند هوش مصنوعی و وب ۳.۰ وجود دارند که در حال تغییر بازی در شخصیسازی تعاملات دیجیتال هستند. پس این دو تکنولوژی چگونه به پروفایلهای دیجیتال استاتیک امروز ارزش افزوده میدهند؟
بیایید با هوش مصنوعی شروع کنیم. نوآوریها در این حوزه موضوع صحبتهای جامعه فناوری و فراتر از آن بوده است، با سرمایهگذاریهای زیادی که در دو سال گذشته به این صنعت سرازیر شده است. در حالی که بیشتر مردم با موارد استفاده هوش مصنوعی مولد آشنا هستند، این فناوری نوظهور پتانسیل ایجاد آواتارهای دیجیتال انسانهای هایپرواقعی و هوشمند را دارد که میتوانند جایگزین پروفایلهای استاتیک یا رباتهای چت تجاری با قابلیتهای محدود شوند.
از سوی دیگر، وب ۳.۰ فضایی دیجیتال و آیندهنگر را معرفی میکند که در آن آواتارهای شخصیشده میتوانند تعامل کنند، معامله کنند یا در فعالیتهای پیشرفتهتری مانند میزبانی جلسات یا رویدادها شرکت کنند. اگرچه این کار با پلتفرمهای وب ۲.۰ نیز ممکن است، نوآوریهای وب ۳.۰ یک قدم جلوتر رفته و ویژگیهایی مانند توکنهای NFT و توکنهای کاربردی را معرفی میکنند که به کاربران این امکان را میدهند تا آواتارهای انسانی قابل تغییر بسازند یا ویژگیهای پیشرفتهای برای شخصیسازی بیشتر آواتارها خریداری کنند.
مطالعه موردی پلتفرم SaaS مبتنی بر هوش مصنوعی Antix
Antix یکی از معدود نوآوریهایی است که در حال حاضر از پشتیبانی یکپارچه GPT-4.0 و یک توکن کاربردی وب ۳.۰ برای ایجاد آواتارهای دیجیتال انسانهای هایپرواقعی و هوشمند استفاده میکند.
این پلتفرم نرمافزار به عنوان یک سرویس (SaaS) مبتنی بر هوش مصنوعی تعاملات دیجیتال را با فراهم کردن فرصتی برای افراد، شرکتها و اینفلوئنسرها جهت استفاده از انسانهای دیجیتال شخصیسازی شده، بهبود میبخشد.
انسانهای دیجیتال Antix از یادگیری ماشین پیشرفته و پردازش زبان طبیعی برای شخصیسازی بیشتر تعاملات دیجیتال استفاده میکنند. به طور قابل توجهی، این انسانهای دیجیتال به عنوان توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) طراحی شدهاند که به این معناست که آنها میتوانند با صاحب خود تکامل یابند. شهروندان اینترنتی میتوانند از پلتفرم Antix برای ایجاد پروفایلهای دیجیتال بسیار شخصیسازی شده و قابل تنظیم که شامل سبک، احساسات، ظاهر و صدا هستند، استفاده کنند.
انسانهای دیجیتال Antix میتوانند به عنوان چهره یک برند عمل کرده و آن را در فضای دیجیتال نمایندگی کنند، همچنین عملکردهایی مانند تعامل با مخاطبان، میزبانی رویدادهای مجازی و کمپینهای بازاریابی را انجام دهند. این انسانهای دیجیتال عملکردهای پشتیبانی مشتری را بهتر از رباتهای چت معمولی انجام میدهند به دلیل ترکیب شخصیشدهای که دارند.
انسانهای دیجیتال برای اینفلوئنسرها که به طور مداوم محتوای جدید تولید میکنند نیز مفید خواهند بود. به جای این که خودشان محتوا را تولید کنند، اینفلوئنسرها میتوانند نقش تولید محتوا را به انسانهای دیجیتال Antix واگذار کنند. برخی از مزایای استفاده از این رویکرد شامل کاهش هزینههای تجهیزات، سادهتر شدن سازگاری محتوا و امکان ناشناس ماندن است.
همچنین لازم به ذکر است که این اکوسیستم توسط یک توکن کاربردی به نام $ANTIX پشتیبانی میشود. این توکن عملکردهای کلیدی در پلتفرم Antix را پشتیبانی میکند که شامل خرید اشتراکها، تعمیر داراییها و پاداشهای اکوسیستم است.
یک طلوع جدید برای تعاملات دیجیتال
برای تقریباً سه دهه، تعاملات دیجیتال بیشتر حول شخصیتهای استاتیک میچرخیدند. این ممکن است در حال تغییر باشد؛ پیشرفتهای تکنولوژی در زمینههای ۴IR مانند هوش مصنوعی و وب ۳.۰ در حال افزودن ارزش بیشتری به فضای دیجیتال هستند.
اگرچه ممکن است چند سال طول بکشد تا بیشتر مردم مفهوم انسانهای دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی و بازارهای غیرمتمرکز را بپذیرند، اما فقط مسئله زمان است که تقاضا برای دوقلوهای دیجیتال که شخصیتهای واقعی را تقلید میکنند، افزایش یابد. این تغییر نشاندهنده یک طلوع جدید خواهد بود، زمانی که تعاملات دیجیتال نه تنها هایپرشخصیسازی شده بلکه تقریباً واقعی به نظر خواهند رسید.
وب ۳.۰ در حال آمادهسازی برای تبدیل شدن به نیروی اقتصادی قدرتمند در فضای تعاملات دیجیتال است. در واقع، ما در حال حاضر این تکامل را با استفاده از عوامل مبتنی بر هوش مصنوعی که عملیات در اقتصاد ارزهای دیجیتال را انجام میدهند، مشاهده میکنیم. سوال این نیست که آیا، بلکه سوال این است که کی انسانهای دیجیتال به یکی از مهمترین اشکال تعامل در اینترنت تبدیل خواهند شد.
منبع: اخبار هوش مصنوعی