خبر
موزیلا در پاسخ به انتقادات درباره شرایط جدید خود اعلام کرد که از داده‌های کاربران برای هوش مصنوعی استفاده نمی‌کند
زمان مطالعه: 5 دقیقه
موزیلا در پاسخ به انتقادات درباره شرایط جدید خود اعلام کرد که از داده‌های کاربران برای هوش مصنوعی استفاده نمی‌کند
موزیلا در پاسخ به انتقادات درباره شرایط جدید خود اعلام کرد که از داده‌های کاربران برای هوش مصنوعی استفاده نمی‌کند
خبر
موزیلا در پاسخ به انتقادات درباره شرایط جدید خود اعلام کرد که از داده‌های کاربران برای هوش مصنوعی استفاده نمی‌کند
زمان مطالعه: 5 دقیقه

موزیلا به انتقادات کاربران درباره شرایط جدید استفاده از مرورگر وب فایرفاکس پاسخ داده است. منتقدان این شرایط را به دلیل استفاده از عبارات بیش از حد گسترده مورد انتقاد قرار داده‌اند که به نظر می‌رسد به شرکت سازنده مرورگر اجازه می‌دهد تا به هر داده‌ای که کاربران وارد یا بارگذاری می‌کنند دسترسی داشته باشد. این شرکت اعلام کرده است که شرایط جدید تغییری در نحوه استفاده موزیلا از داده‌ها ایجاد نمی‌کند، بلکه هدف آن رسمی کردن رابطه با کاربران و بیان شفاف آن چیزی است که کاربران با استفاده از فایرفاکس به آن رضایت می‌دهند.

روز چهارشنبه، این شرکت سازنده مرورگر شرایط استفاده جدید و اطلاعیه حریم خصوصی به‌روزشده‌ای را برای فایرفاکس معرفی کرد و اعلام کرد که قصد دارد با این کار شفافیت بیشتری درباره حقوق و مجوزهای کاربران در این توافق‌نامه‌ها ارائه دهد و توضیحات دقیق‌تری درباره روش‌های مدیریت داده‌های خود فراهم کند.

موزیلا در پست وبلاگ خود اظهار داشت: «ما تلاش کردیم این موارد را به گونه‌ای تنظیم کنیم که خواندن و فهم آن‌ها آسان باشد — نباید هیچ شگفتی‌ای در نحوه عملکرد ما یا کارکرد محصولمان وجود داشته باشد.»

با این حال، این موضوع با ابهاماتی همراه شد — ابهاماتی به قدری زیاد که شرکت مجبور شد پست وبلاگ خود را به‌روزرسانی کند و اعلام نماید که شرایط جدید به موزیلا مالکیت داده‌های کاربران یا حقی برای استفاده از آن‌ها فراتر از آنچه در اطلاعیه حریم خصوصی ذکر شده، نمی‌دهد.

کاربرانی که شرایط جدید را مطالعه کردند از این تغییرات ناراضی بودند و به زبان مبهم و به ظاهر فراگیری که موزیلا به کار برده بود اشاره کردند. در این شرایط آمده است (با تأکید ما): «وقتی شما اطلاعاتی را از طریق فایرفاکس بارگذاری یا وارد می‌کنید، بدین وسیله به ما مجوز غیرانحصاری، بدون حق امتیاز و جهانی می‌دهید تا از آن اطلاعات برای کمک به شما در ناوبری، تجربه و تعامل با محتوای آنلاین، آن‌گونه که با استفاده شما از فایرفاکس مشخص می‌کنید، استفاده کنیم.»

به گفته تعدادی از منتقدان، این بیانیه به نظر بسیار گسترده می‌رسد.

برندان آیک، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت بریو سافت‌ور، سازنده مرورگر رقیب، در واکنش به شرایط به‌روزشده موزیلا در پستی در شبکه X نوشت: «چه خبره؟» او همچنین پیشنهاد داد که عبارات موزیلا به تغییر جهت کسب‌وکار مرتبط است که به فایرفاکس اجازه می‌دهد با ارائه داده‌ها برای هوش مصنوعی و سایر کاربردها درآمدزایی کند.

تک‌کرانچ از موزیلا خواست تا روشن کند آیا این شرایط اکنون نشان‌دهنده ارائه داده‌های کاربران به شرکت‌های هوش مصنوعی یا تبلیغ‌کنندگان است یا خیر. شرکت به ما اعلام کرد که اطلاعیه حریم خصوصی همچنان هنگام استفاده از ویژگی‌های هوش مصنوعی آن اعمال می‌شود و داده‌های محتوایی به موزیلا یا جای دیگری ارسال نمی‌شود. همچنین، داده‌هایی که با تبلیغ‌کنندگان به اشتراک گذاشته می‌شود، ناشناس است.

برandon Borrman، معاون ارتباطات موزیلا، در ایمیلی به تک‌کرانچ گفت: «این تغییرات ناشی از تمایل موزیلا برای استفاده از داده‌های مردم برای هوش مصنوعی یا فروش آن به تبلیغ‌کنندگان نیست. همان‌طور که در شرایط استفاده ذکر شده، ما از کاربران اجازه می‌خواهیم تا از داده‌هایشان برای اجرای فایرفاکس «آن‌گونه که با استفاده شما از فایرفاکس مشخص می‌کنید» استفاده کنیم. این بدان معناست که توانایی ما برای استفاده از داده‌ها همچنان به آنچه در اطلاعیه حریم خصوصی افشا کرده‌ایم محدود است.»

اطلاعیه حریم خصوصی بیان می‌کند که فایرفاکس ممکن است داده‌های فنی و تعاملی درباره نحوه استفاده از چت‌بات‌های هوش مصنوعی را جمع‌آوری کند.

سخنگوی موزیلا به تک‌کرانچ گفت که اگر کاربران انتخاب کنند که از چت‌بات‌های هوش مصنوعی شخص ثالث با فایرفاکس استفاده کنند، این شخص ثالث داده‌های آن‌ها را مطابق با سیاست‌های خود پردازش خواهد کرد. سایر ویژگی‌های هوش مصنوعی در فایرفاکس به صورت محلی روی دستگاه‌های کاربران عمل می‌کنند و «داده‌های محتوایی به موزیلا یا جای دیگری ارسال نمی‌شود.»

 چت‌بات‌های هوش مصنوعی شخص ثالث با فایرفاکس
منبع تصویر: MOZILLA/FIREFOX

موزیلا همچنین توضیح داد که چگونه با تبلیغ‌کنندگان همکاری می‌کند و اعلام کرد که فروش تبلیغات در فایرفاکس بخشی از روشی است که این شرکت از طریق آن توسعه مرورگر را تأمین مالی می‌کند.

سخنگوی موزیلا اظهار داشت: «این بخشی از تمرکز موزیلا برای ساخت محصولاتی تبلیغاتی با حفظ حریم خصوصی است که بهترین شیوه‌ها را در سراسر صنعت بهبود می‌بخشد. در مواردی که ما تبلیغات را در بخش‌های فایرفاکس (مانند صفحه تب جدید) نمایش می‌دهیم، تنها داده‌هایی را جمع‌آوری و به اشتراک می‌گذاریم که در اطلاعیه حریم خصوصی ذکر شده است، که بیان می‌کند ما فقط داده‌ها را به صورت ناشناس یا تجمیعی با شرکای تبلیغاتی خود به اشتراک می‌گذاریم.»

این شرکت اعلام کرد که کاربران می‌توانند با غیرفعال کردن تنظیمات مربوط به «داده‌های فنی و تعاملی» در هر زمان، چه در نسخه دسکتاپ و چه در نسخه موبایل، از پردازش داده‌های خود برای اهداف تبلیغاتی انصراف دهند.

موزیلا همچنین توضیح بیشتری درباره دلیل استفاده از برخی عبارات ارائه داد و گفت که واژه «غیرانحصاری» به این معناست که موزیلا به دنبال مجوز انحصاری برای داده‌های کاربران نیست، زیرا کاربران باید بتوانند از داده‌های خود برای اهداف دیگر نیز استفاده کنند.

عبارت «بدون حق امتیاز» به این دلیل استفاده شده که فایرفاکس رایگان است و نه موزیلا و نه کاربر نباید در ازای مدیریت داده‌ها برای ارائه مرورگر به یکدیگر پولی پرداخت کنند. همچنین واژه «جهانی» به این دلیل به کار رفته که فایرفاکس در سراسر جهان در دسترس است و دسترسی به اینترنت جهانی را فراهم می‌کند.

با وجود اطمینان موزیلا مبنی بر اینکه سیاست‌های جدید نحوه استفاده این شرکت از داده‌ها را تغییر نمی‌دهد، احتمالاً مردم همچنان درباره دلیل استفاده از عبارات گسترده در این شرایط سؤال خواهند کرد. در نتیجه، برخی ممکن است استفاده از مرورگر خود را به گزینه‌های دیگر تغییر دهند.

این می‌تواند خبر بدی برای فایرفاکس باشد؛ این مرورگر در حال حاضر تنها ۲.۵۴ درصد از سهم بازار جهانی مرورگرها را در اختیار دارد و پشت سر کروم (۶۷ درصد)، سافاری (۱۷.۹۵ درصد) و اج (۵.۲ درصد) قرار گرفته است.

منبع: تک‌کرانچ

اشتراک گذاری:

آخرین مقالات پیشنهادی

دیدگاه‌ها

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دیتانید تو مراحل مختلف تحلیل داده می‌تونه به شما کمک کنه:
  1. امکان‌سنجی خواسته‌ها و تطبیق نیازمندی‌ها
  2. استخراج و تمیز کردن دادگان
  3. طراحی مدل‌های مناسب
  4. آموزش مدل براساس داده‌های به‌دست آمده
  5. استقرار مدل

آخرین اخبار

اخبار مشابه

مایکروسافت قابلیت‌های Copilot را گسترش می‌دهد تا با ChatGPT و Gemini رقابت کند
مایکروسافت در پنجاهمین سالگرد خود، به‌روزرسانی‌های مهمی را برای چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی خود، Copilot، معرفی کرده است. Copilot اکنون قابلیت‌های ...
گوگل می‌خواهد جمینای شما را بهتر بشناسد
در رقابت چت‌بات‌های هوش مصنوعی، گوگل معتقد است کلید حفظ کاربران، ارائه محتوایی است که در جای دیگر نمی‌توانند پیدا کنند، مانند پاسخ‌هایی که بر اساس ...
آمازون اکو از ۲۸ مارس تمام ضبط‌های صوتی را به فضای ابری ارسال خواهد کرد
کاربران آمازون اکو دیگر گزینه‌ای برای پردازش درخواست‌های الکسا به‌صورت محلی نخواهند داشت، به این معنی که تمام ضبط‌های صوتی آن‌ها به فضای ابری شرکت ...