در اکتبر گذشته، متا با آزمایشی بینالمللی از دو ابزار جدید، وارد حوزه تشخیص چهره شد: یکی برای جلوگیری از کلاهبرداریهایی که از شباهت به افراد مشهور سوءاستفاده میکنند و دیگری برای کمک به کاربران برای بازیابی حسابهای فیسبوک یا اینستاگرام که هک شدهاند. حالا این آزمایش به یک کشور برجسته دیگر گسترش یافته است.
متا که در ابتدا آزمایش تشخیص چهره خود را در بریتانیا متوقف کرده بود، از روز چهارشنبه این دو ابزار را در آنجا نیز عرضه کرد. این شرکت اعلام کرد که در کشورهایی که این ابزارها پیشتر عرضه شدهاند، حفاظت از «طعمههای سلبریتی» به افراد بیشتری گسترش یافته است.
متا اعلام کرد که پس از «تعامل با رگولاتورها» در بریتانیا، که خود در حال تقویت پذیرش هوش مصنوعی است، مجوز لازم را دریافت کرده است. هنوز خبری درباره بقیه اروپا، منطقه کلیدی دیگری که متا هنوز آزمایش ابزار تشخیص چهره را در آن آغاز نکرده، منتشر نشده است.
متا در بیانیهای اعلام کرد: «در هفتههای آینده، چهرههای عمومی در بریتانیا اعلانهایی درونبرنامهای دریافت خواهند کرد که به آنها اطلاع میدهد حالا میتوانند با انتخاب فناوری تشخیص چهره، از حفاظت در برابر طعمههای سلبریتی بهرهمند شوند.» این شرکت افزود که هم این ابزار و هم «تأیید ویدئویی سلفی» جدید برای همه کاربران، اختیاری خواهند بود.
متا سابقه طولانی در استفاده از دادههای کاربران برای آموزش الگوریتمهای خود دارد، اما وقتی در اکتبر ۲۰۲۴ این دو ابزار تشخیص چهره را معرفی کرد، اعلام کرد که این قابلیتها صرفاً برای اهداف اعلامشده، یعنی مبارزه با تبلیغات کلاهبرداری و تأیید هویت کاربران، استفاده میشوند.
مونیکا بیکرت، معاون سیاستگذاری محتوای متا، در پستی وبلاگی نوشت: «ما بلافاصله هرگونه داده چهرهای که از تبلیغات برای این مقایسه یکبار مصرف تولید میشود را حذف میکنیم، چه سیستم ما تطابقی پیدا کند یا نه، و از آن برای هیچ هدف دیگری استفاده نمیکنیم.»
این پیشرفتها در زمانی رخ میدهد که متا سرمایهگذاری سنگینی روی هوش مصنوعی انجام داده است. علاوه بر توسعه مدلهای زبانی بزرگ و استفاده از هوش مصنوعی در محصولاتش، گزارشها حاکی از آن است که متا در حال کار روی یک اپلیکیشن مستقل هوش مصنوعی نیز هست. این شرکت همچنین تلاشهای لابیگری خود را در زمینه این فناوری افزایش داده و نظرات خود را درباره کاربردهای پرخطر هوش مصنوعی — مانند آنهایی که میتوانند به سلاح تبدیل شوند — ارائه کرده است (با این تلویح که آنچه متا میسازد، پرخطر نیست!).
با توجه به سوابق متا، توسعه ابزارهایی که مشکلات فوری در اپلیکیشنهایش را برطرف کند، احتمالاً بهترین رویکرد برای جلب پذیرش ویژگیهای جدید تشخیص چهره است — حوزهای که در آن متا سابقهای پیچیده داشته است.
این آزمایش در همین راستا قرار دارد: همانطور که پیشتر گفتهایم، متا سالها متهم بوده که نتوانسته جلوی کلاهبردارانی را بگیرد که از چهره افراد مشهور برای تبلیغات جعلی، مانند سرمایهگذاریهای مشکوک در ارزهای دیجیتال، سوءاستفاده میکنند.
تشخیص چهره یکی از حوزههای چالشبرانگیز برای متا در طول سالها بوده است. اخیراً در سال ۲۰۲۴، این شرکت با پرداخت ۱.۴ میلیارد دلار برای تسویه یک دعوای طولانیمدت موافقت کرد که ادعا میکرد متا دادههای بیومتریک را بهطور نادرست از طریق فناوری تشخیص چهره جمعآوری کرده است.
پیش از آن، فیسبوک در سال ۲۰۲۱ ابزار تشخیص چهره خود برای عکسها را که یک دهه قدمت داشت و با مشکلات قانونی و نظارتی متعددی در حوزههای مختلف مواجه شده بود، تعطیل کرد. جالب اینکه در آن زمان، شرکت تصمیم گرفت بخشی از این فناوری — مدل DeepFace — را حفظ کند و اعلام کرد که آن را در فناوریهای آینده ادغام خواهد کرد. این مدل ممکن است بخشی از چیزی باشد که امروز در محصولات جدید به کار گرفته شده است.