یک سازمان خدمات بهداشت ملی (NHS) در بریتانیا امیدوار است با استفاده از فناوری هوش مصنوعی (AI) طرحی را بهبود بخشد که به بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن تنفسی در منطقه هال و شرق یورکشایر کمک میکند.
سیستم پشتیبانی بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) با نام Lenus به بیماران امکان میدهد با استفاده از یک اپلیکیشن علائم خود را پیگیری کنند.
طبق گفتهی Humber Health Partnership، از زمان راهاندازی این سیستم در مارس ۲۰۲۳، تعداد مراجعات بیماران به بیمارستان برای درمان، ۴۰ درصد کاهش یافته است.
این سازمان امیدوار است با استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای تحلیل دادههای اپلیکیشن، این رقم را حتی بیشتر کاهش دهد – احتمالاً تا ۹۰ درصد.
این اپلیکیشن بیماران را ترغیب میکند تا بهطور منظم به سوالاتی درباره وضعیت سلامتی خود پاسخ دهند تا دادهها جمعآوری شود. همچنین به آنها امکان میدهد مستقیماً با کلینیک NHS ارتباط برقرار کنند.
پروفسور مایک کروکس، که این خدمات را مدیریت میکند، گفت: “این اپلیکیشن بیماران را ترغیب میکند که زودتر تماس بگیرند و درمان را آغاز کنند تا ما بتوانیم مراقبتهای لازم را ارائه دهیم و پیش از رسیدن به مرحلهای که نیاز به مراجعه به بیمارستان دارند، آنها را به مسیر درستی بازگردانیم.”
وی افزود: هوش مصنوعی برای تحلیل دادهها استفاده خواهد شد و به متخصصان پزشکی کمک میکند روندها و عوامل محرکی را شناسایی کنند که منجر به نیاز به مراقبت COPD میشود.
این امر به کلینیک اجازه میدهد پیش از اینکه بیماران به مرحله نیاز به درمان در بیمارستان برسند، مداخلات لازم را برای حمایت از آنها انجام دهد.
روث، که در ۱۴ سالگی به COPD مبتلا شده، بهعنوان بخشی از درمان خود از اپلیکیشن Lenus استفاده میکند.
او گفت: “قبل از استفاده از این اپلیکیشن، من سه یا چهار بار در سال به بیمارستان مراجعه میکردم.”
“اما حالا این مراجعات تقریباً به صفر رسیده است. اگر نیاز به ارتباط با پزشک داشته باشم، میدانم که این اپلیکیشن وجود دارد و میتوانم این کار را انجام دهم.”
منبع: بیبیسی