آیبیام روز دوشنبه اعلام کرد که هاکودا، یک شرکت مشاوره داده و هوش مصنوعی مستقر در نیویورک را خریداری کرده است.
محمود علی، معاون ارشد و رئیس بخش مشاوره آیبیام، در بیانیهای گفت که این خرید توانایی آیبیام را برای ارائه مشاوران و هوش مصنوعی به مشتریان، به ویژه مشتریان در صنایعی مانند خدمات مالی، بخش دولتی و مراقبتهای بهداشتی و علوم زیستی، “بیشتر گسترش خواهد داد”.
علی گفت: “با تخصص دادهای هاکودا، مشارکتهای فناوری عمیق و مدل تحویل مبتنی بر دارایی، آیبیام در موقعیت بهتری قرار خواهد گرفت تا با تحول مشتریان با هوش مصنوعی، ارزش بیشتری را سریعتر به آنها ارائه دهد.”
شرایط مالی این معامله فاش نشد.
این معامله در حالی صورت میگیرد که آیبیام به افزایش سرمایهگذاریهای خود در فناوریهای هوش مصنوعی و اتوماسیون ادامه میدهد. در ماه فوریه، این شرکت DataStax، یک پلتفرم برای ساخت برنامههای هوش مصنوعی را خریداری کرد و اخیراً خرید شرکت اتوماسیون زیرساخت و امنیت HashiCorp را نهایی کرد.
این استراتژی برای آیبیام ثمربخش بوده است. در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴، این شرکت که عمده درآمد هوش مصنوعی خود را از مشاوره به دست میآورد، بزرگترین جهش درآمدی خود در پنج سال گذشته را ثبت کرد و سهام آن ۱۰ درصد افزایش یافت. آیبیام در آن زمان اعلام کرد که میزان سفارشات و فروش هوش مصنوعی از ابتدا تاکنون به بیش از ۵ میلیارد دلار رسیده است.
هاکودا که در سال ۲۰۲۱ توسط اریک دافیلد، مدیر کل سابق Deloitte، تأسیس شد، به مشتریان کمک میکند تا دادهها را به فضای ابری منتقل کنند – به ویژه، ابر داده Snowflake. این استارتآپ طیف وسیعی از ابزارها را برای کمک به شرکتها در مهاجرت و تبدیل دادهها، و همچنین محصولاتی برای “مدرنسازی” دادهها از سیستمهای قدیمی ارائه میدهد.
بر اساس گزارش Crunchbase، این استارتآپ موفق به جذب مجموعاً ۵.۶ میلیون دلار سرمایه خطرپذیر شده است. از جمله سرمایهگذاران آن میتوان به Tercera، Lead Edge Capital و Casimir Holdings اشاره کرد.
دافیلد گفت که صدها مشاور هاکودا در سراسر ایالات متحده، آمریکای لاتین، هند، اروپا و بریتانیا به عنوان بخشی از این معامله به بخش مشاوره آیبیام خواهند پیوست.
دافیلد در بیانیهای گفت: “هاکودا از ابتدا متعهد بوده است که ‘در میدان’ باشد، نه اینکه بزرگترین تحول تاریخ را نظاره کند، بلکه آن را شکل دهد. میراث نوآوری آیبیام، تعهد آنها به کشف و مشارکتهای عمیق با مشتریان در چالشهای فنی آنها، یک همافزایی عالی برای رساندن مشاوره داده مدرن و متمرکز بر صنعت هاکودا به بازار جهانی است.”
منبع: تککرانچ