در یک استودیوی صدا که زمانی توسط ستارگان فیلم صامت چارلی چاپلین و میبل نورماند استفاده میشد، مدیران هالیوود، بازیگران و فیلمسازان در حالی که از چیزی که برخی آن را بزرگترین پیشرفت از زمان فیلمهای ناطق میدانستند، یعنی ویدیوی تولید شده توسط هوش مصنوعی، شگفتزده شده بودند، کوکتل مینوشیدند.
اما اینکه آیا هوش مصنوعی آینده سینما خواهد بود یا پایان آن، هنوز جای بحث دارد.
تنها دو سال پیش بود که بازیگران و نویسندگان با اعتصابات خود هالیوود را تعطیل کردند و خواستار محافظت در برابر هوش مصنوعی شدند. اکنون این فناوری به طور بحثبرانگیزی به تلویزیون، فیلمها و بازیهای ویدیویی راه پیدا میکند. دو فیلم که در جوایز اسکار مورد تقدیر قرار گرفتند نیز از این فناوری استفاده کردند.
در حالی که یک دیجی موسیقی هیپ هاپ دهه ۹۰ پخش میکرد، توسعهدهندگان کامپیوتر با بازیگران و مدیران همنشین شدند، که نشانهای از تغییر بازیگران قدرتمند در این صنعت بود.
برین موزر، میزبان مهمانی و یکی از بنیانگذاران مونولی، شرکتی که ابزار تولید هوش مصنوعی Marey را با پرداخت هزینه فیلمهای فیلمسازان با رضایت آنها ایجاد کرده است، میگوید استفاده از هوش مصنوعی در هالیوود “اجتنابناپذیر” است. موزر میگوید در حالی که هوش مصنوعی ممکن است هنوز یک کلمه ناخوشایند باشد، محصول آنها “پاک” است زیرا برای محتوای خود هزینه پرداخت میکند.

او میگوید: “هنرمندان باید پای میز مذاکره باشند” و اضافه میکند که بهتر است این ابزار را برای فیلمسازان ساخت تا اینکه “توسط شرکتهای بزرگ فناوری زیر پا گذاشته شوند”.
هوش مصنوعی مدتهاست که در هالیوود به عنوان یک شرور به تصویر کشیده شده است. در فیلم ترمیناتور، هوش مصنوعی مورد استفاده ارتش ایالات متحده تصمیم میگیرد که باید همه افراد روی زمین را نابود کند.
اما این سازندگان هوش مصنوعی هستند، نه خود فناوری، که بیشترین انتقادات واقعی را دریافت کردهاند. شرکتها از دادههای در دسترس عموم برای ساخت مدلهای هوش مصنوعی خود استفاده میکنند – که شامل مطالب دارای حق چاپ به اشتراک گذاشته شده آنلاین نیز میشود – و سازندگان میگویند که حقوق آنها پایمال شده است.
OpenAI، گوگل و سایر شرکتهای فناوری با چندین شکایت از سوی نویسندگان، بازیگران و سازمانهای خبری مواجه هستند که ادعا میکنند آثار آنها برای آموزش هوش مصنوعی بدون رضایت آنها دزدیده شده است. نویسندگان از استودیوهایی مانند پارامونت، دیزنی و یونیورسال که مالک حق چاپ فیلمها و برنامههای تلویزیونی هستند، خواستهاند که همین کار را انجام دهند، اگرچه هیچکدام اقدام قانونی نکردهاند.
موزر میگوید: “همه ما برای قوانین حق چاپ بسیار سخت جنگیدهایم و هیچکس نمیخواهد ببیند که اثرش دزدیده شده تا شخص دیگری از آن سود ببرد.”
هالیوود شروع به آزمایش این فناوری جدید کرده است. فیلمهای نامزد اسکار امیلیا پرز و بروتالیست از هوش مصنوعی برای تغییر صداها استفاده کردند. آدرین برودی جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد، حتی با کمک هوش مصنوعی برای تنظیم دقیق لهجهاش هنگام صحبت به زبان مجارستانی در نقش اصلیاش در فیلم بروتالیست. از هوش مصنوعی حتی برای جوانسازی بازیگرانی مانند تام هنکس و هریسون فورد نیز استفاده شده است.

به نظر میرسد این فناوری همه جا وجود دارد. OpenAI اوایل این ماه یک جشنواره فیلم هوش مصنوعی در لس آنجلس برگزار کرد. جو و آنتونی روسو، کارگردانان مارول، به وال استریت ژورنال گفتند که قصد دارند ۴۰۰ میلیون دلار برای ساخت ابزارهای هوش مصنوعی برای فیلمسازان سرمایهگذاری کنند.
اما تأثیرات آن بر چگونگی تغییر آینده صنعت سرگرمی هنوز مشخص نیست. به عنوان مثال، هوش مصنوعی مولد به رایانهها اجازه میدهد تا به روشهایی که میتواند انسانی به نظر برسد – هرچند بسیار سریعتر – یاد بگیرند و مشکلات را حل کنند. و بسیاری نگران جایگزینی مشاغل خود توسط این فناوری هستند زیرا از هوش مصنوعی برای تولید فیلمنامه، انیمیشن، مکانها، صداها و بازیگران انسانی استفاده میشود.
اگر از چتبات محبوب OpenAI، ChatGPT، بپرسید که کدام مشاغل هالیوود به راحتی توسط هوش مصنوعی جایگزین میشوند، بازیگران پسزمینه در صدر فهرست به عنوان “آسیبپذیرترین” قرار دارند و “بازیگران و کارگردانان درجه یک” به دلیل “قدرت ستارهای و تشخیص برند که استعدادهای برتر را غیرقابل جایگزینی نگه میدارد” امنترین محسوب میشوند.
در مهمانی مونولی، همه در مورد فناوری جدید هوش مصنوعی صحبت میکردند، اگرچه تعداد کمی مایل بودند به طور رسمی در مورد آن با یک خبرنگار صحبت کنند. اما دهها فرد قدرتمند با وجود باران، از غرب لس آنجلس به محله شیک سیلور لیک در شرق رفتند. در لس آنجلس، این قابل توجه است.
یک مدیر اجرایی که یک ساعت در ترافیک برای رسیدن به مهمانی سپری کرده بود، گفت: “ما اینجا هستیم تا یاد بگیریم. ما چیزی امضا یا خریداری نمیکنیم، اما علاقهمندیم.”
موزر و ناییم تالکدار، همبنیانگذاران او، با اشتیاق در مورد اینکه چگونه هوش مصنوعی هالیوود را متحول خواهد کرد و به فیلمسازان اجازه میدهد تا فیلمهای حماسی در سطح بلاکباستر را با بودجه بسیار کمتری بسازند، صحبت میکنند. این میتواند منجر به ساخت بسیاری از فیلمهای بد شود – اما همچنین میتواند به کشف کوئنتین تارانتینو یا مارتین اسکورسیزی بعدی کمک کند، حتی اگر از حمایت یک استودیوی بزرگ برخوردار نباشند.
تالکدار میگوید: “این فناوری بدون هنرمند در مرکز آن کاملاً بیمعنی است؛ فناوری در نهایت باید مطیع هنرمند باشد.”

ورود هالیوود به استفاده از هوش مصنوعی در حالی صورت میگیرد که دولت ترامپ در حال آمادهسازی طرح جدید هوش مصنوعی برای ایالات متحده است.
شرکتهای فناوری میگویند تحت قوانین فعلی حق چاپ ایالات متحده نمیتوانند با چین رقابت کنند و برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی خود به عنوان یک موضوع امنیت ملی، به دسترسی نامحدود به هنر – از میکی ماوس گرفته تا موآنا و ماتریکس – نیاز دارند.
گوگل و OpenAI از دولت ایالات متحده میخواهند که هنر، فیلمها و برنامههای تلویزیونی دارای حق چاپ را به عنوان “استفاده منصفانه” برای آموزش هوش مصنوعی آنها تعیین کند و استدلال میکنند که بدون این استثناها، آنها در رقابت برای تسلط بر چین شکست خواهند خورد.
فیلمسازان هالیوود میگویند شرکتهای فناوری در تلاش برای تضعیف صنعت سرگرمی هستند، که به گفته آنها بیش از ۲.۳ میلیون شغل در ایالات متحده را پشتیبانی میکند.
گروهی متشکل از بیش از ۴۰۰ نفر از چهرههای سرشناس هالیوود – به رهبری ناتاشا لیون، بازیگر و نویسندهای که به توسعه مونولی کمک کرد – در نامهای سرگشاده به دولت ترامپ، که در حال جمعآوری نظرات عمومی برای طرح اقدام هوش مصنوعی خود است، نوشتند: “ما قویاً معتقدیم که رهبری جهانی هوش مصنوعی آمریکا نباید به بهای صنایع خلاق ضروری ما تمام شود.”
از جمله امضاکنندگان این نامه میتوان به ستارگان درجه یک مانند بن استیلر، سر پل مک کارتنی، کیت بلانشت و لیلی واچوفسکی، یکی از خالقان فیلم ماتریکس، که یک واقعیت شبیهسازیشده دیستوپیایی را به تصویر میکشد که در آن انسانها توسط ماشینهای هوشمند به بردگی گرفته شدهاند، اشاره کرد.
بسیاری در هالیوود همچنان از معنای هوش مصنوعی برای آینده خود وحشت دارند.
اوایل این ماه در خارج از دفتر Disney Character Voices، دهها بازیگر علیه شرکتهای بازیهای ویدیویی به دلیل امتناع از توافق در مورد استفاده از هوش مصنوعی در بازیهای ویدیویی تجمع کردند.
دیدبلیو مک کان، بازیگر، گفت: “استفاده از بازیگران واقعی کلید بسیاری از درام و لذتی است که مردم از بازیهای ویدیویی میبرند. مردم تجربیات زندگی دارند که هوش مصنوعی نمیتواند آنها را درک کند.”
بازیگران خواستار قراردادی هستند که تضمین کند صدا و تصویر آنها بدون رضایتشان برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی که در آینده جایگزین آنها میشوند، استفاده نخواهد شد.
موزر میگوید اگر هوش مصنوعی به درستی انجام شود، به فیلمسازان اجازه میدهد تا هنر شگفتانگیزی خلق کنند. او میگوید با هدایت انسانها، هوش مصنوعی میتواند به آنها کمک کند تا صحنهها و دنیاهایی را خلق کنند که به راحتی نمیتوانستند به آنها دسترسی پیدا کنند یا آنها را ابداع کنند – و این کار را بسیار سریعتر از آنچه که به طور سنتی با گرافیک کامپیوتری و جلوههای بصری انجام میدادند، انجام دهند.
موزر میگوید: “ما سعی میکنیم بگوییم، ببینید، فناوری در همه چیز خواهد بود. بیایید تا آنجا که میتوانیم تلاش کنیم تا مطمئن شویم که این کار به روش درست انجام میشود و هنرمندان توسط شرکتهای بزرگ زیر پا گذاشته نمیشوند.”
منبع: بیبیسی