اجتنابناپذیر بود که در کنفرانس جهانی موبایل (MWC) امسال در بارسلونا، دستکم یک اپراتور از تلاش بزرگ خود برای ساخت یک گوشی هوشمند با همکاری یک شرکت برجسته هوش مصنوعی خبر دهد. و حالا این اتفاق افتاده است: دویچه تلکام (DT) اعلام کرد که در حال ساخت یک «تلفن هوش مصنوعی» است؛ یک گوشی مقرونبهصرفه که با همکاری نزدیک پرپلکسیتی، پیکسآرت و دیگران، به همراه یک برنامه دستیار هوش مصنوعی جدید به نام «مجنتا AI» توسعه یافته است.
دویچه تلکام این دستگاه را در نیمه دوم سال جاری رونمایی خواهد کرد و فروش آن از سال ۲۰۲۶ با قیمتی کمتر از ۱۰۰۰ دلار آغاز خواهد شد. سخنگوی این شرکت به تککرانچ گفت که این گوشی در ابتدا برای بازار اروپا هدفگذاری شده است.
کلاودیا نِمات، عضو هیئتمدیره دویچه تلکام که بر فناوری و نوآوری در این شرکت مخابراتی نظارت دارد، در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه گفت: «ما در حال تبدیل شدن به یک شرکت هوش مصنوعی هستیم.» او سریعاً اضافه کرد که این شرکت مدلهای زبانی بزرگ foundational را توسعه نمیدهد، «اما ما عوامل هوش مصنوعی را میسازیم.»
بهطور قابلتوجه، پرپلکسیتی — استارتاپی از سیلیکونولی که گفته میشود اکنون ارزشی حدود ۹ میلیارد دلار دارد — بهعنوان یکی از نقشآفرینان کلیدی در توسعه این گوشی معرفی شده است. این نشانهای از آن است که این استارتاپ، که امروز بیشتر بهخاطر موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی مولد خود شناخته میشود، در حال برداشتن گامهایی برای خلق محصولاتی «فعالتر» است.
آراویند سرینیواس، همبنیانگذار و مدیرعامل پرپلکسیتی، روی صحنه این رویداد گفت: «پرپلکسیتی در حال گذار از یک ماشین پاسخگو به یک ماشین عملگرا است. این ابزار قرار است کارها را برای شما انجام دهد، نه فقط به سؤالها پاسخ دهد. قرار است بتواند پروازها را برای شما رزرو کند، رزرواسیون انجام دهد، ایمیل بفرستد، پیام ارسال کند، تماس تلفنی برقرار کند و همه اینگونه کارها را انجام دهد، مثل تنظیم یادآورهای هوشمند.»
اگرچه به نظر میرسد این اولین بار است که پرپلکسیتی با یک اپراتور برای توسعه رابط هوش مصنوعی یک گوشی هوشمند قرارداد بسته، این شرکت تجربه اندکی در زمینه دستیارها دارد: پرپلکسیتی در ژانویه یک دستیار اندرویدی راهاندازی کرد که به نظر میرسد میتواند الگویی محتمل برای این «تلفن هوش مصنوعی» جدید باشد.
این خبر آخرین تحول در داستانی آشنا از دنیای مخابرات است. سالهاست که اپراتورها — چه در حوزه موبایل و چه ثابت — به دنبال راههایی برای رقابت بهتر با شرکتهای فناوری هستند. بهویژه، آنها روی شرکتهایی مثل اپل و گوگل تمرکز کردهاند که سیستمعاملها و گوشیهایی ساختهاند که تا حد زیادی شرکتهای مخابراتی را از معادله کسب درآمد از برنامهها و «مالکیت» رابطه با مشتری کنار زدهاند. در طول سالها، شاهد همکاریهایی با موزیلا برای خلق یک گوشی متمرکز بر اپراتورها بودیم تا با این دو رقابت کند (فایر فون، همانطور که نامیده شد، چندان موفق نبود). همچنین سالها همکاری نزدیک با فیسبوک وجود داشت، زیرا این شبکه اجتماعی هم به دنبال جایگاه محکمتری در دنیای موبایل بود. (متا، همانطور که اکنون نامیده میشود، حالا توجه خود را در زمینه سختافزار و مخابرات به جاهای دیگری معطوف کرده است.)
حرکت سریع و شکستن چیزها در حوزه کاری شرکتهای مخابراتی جایی ندارد. پرپلکسیتی و دویچه تلکام از زمان امضای قرارداد همکاری در آوریل ۲۰۲۴ با هم کار کردهاند. دویچه تلکام نیز اولین بار یک سال پیش، در رویداد کنفرانس جهانی موبایل سال گذشته، درباره یک «تلفن هوش مصنوعی» صحبت کرده بود.

نِمات جزئیات زیادی درباره سختافزار، مانند مشخصات دستگاه، ارائه نکرد و اطلاعاتی درباره اینکه چه کسی آن را میسازد یا چه سیستمعاملی روی آن اجرا خواهد شد (بر اساس رندرهای مفهومی، به نظر میرسد نوعی اندروید باشد) نداد. ما مستقیماً با دویچه تلکام تماس گرفتیم و سخنگوی این شرکت گفت که این جزئیات در نیمه دوم سال اعلام خواهد شد.
نِمات اشاره کرد که این گوشی با هوش مصنوعی یکپارچه عرضه خواهد شد و تجربهای که توسط پرپلکسیتی طراحی شده است، بهگونهای است که «شما بتوانید همهچیز را بهطور کامل تجربه کنید.» او افزود: «هوش مصنوعی روی صفحه قفل شما.»
دویچه تلکام اعلام کرد که خدمات دیگر این گوشی شامل هوش مصنوعی از گوگل کلاد، ElevenLabs و پیکسآرت خواهد بود.
مجنتا AI، که نسخهای مبتنی بر برنامه از دستیار هوش مصنوعی دویچه تلکام است، برای کسانی که میخواهند آن را روی دستگاههای اندروید یا iOS خود نصب کنند در دسترس خواهد بود — البته به شرطی که از قبل یکی از ۳۰۰ میلیون مشتری دویچه تلکام باشید، به گفته نِمات.
با تکیه بر موج کنونی علاقه به همهچیز مرتبط با هوش مصنوعی — که موضوعی فراگیر در MWC امسال است — تلفن هوش مصنوعی جدیدترین تلاش دویچه تلکام برای کسب جایگاه محکمتر نزد مصرفکنندگان با محوریت یک قطعه سختافزاری کلیدی است، همراه با برنامهای برای زمانی که نمیتوانند کاربران را به خرید دستگاه خودشان ترغیب کنند.
برای پرپلکسیتی، این شرکت نهتنها با رقبای بسیار قدرتمندی مانند OpenAI و Anthropic در ساخت ابزارهای هوش مصنوعی جدید برای مصرفکنندگان رقابت میکند، بلکه با غولهای فناوری مانند گوگل نیز روبهروست که هوش مصنوعی جمینای خود را در محصولات جستجوی اصلیاش یکپارچه کرده است. بنابراین، حرکت به سمت خدمات «عملگرا» در همکاری با یک شرکت مخابراتی، حداقل در حال حاضر، نقطه تمایز کوچکی برای آن ایجاد میکند.
به نظر میرسد که پرپلکسیتی در اینجا به فاز بعدی چگونگی بهبود تجربه کاربری توسط هوش مصنوعی روی آورده است.
سرینیواس گفت: «اینها کارهایی هستند که پیشتر باید خودتان به روش خودتان انجام میدادید و یاد میگرفتید که چگونه از این برنامههای مختلف استفاده کنید. همه اینها قرار است آسانتر شوند تا بتوانید زمان و انرژی خود را روی حل مسائل متمرکز کنید… این واقعاً فاز بعدی است که در آن هوش مصنوعی از حالت واکنشی و دریافت دستورات از شما، به چیزی تبدیل خواهد شد که بهصورت بومی روی گوشی شما حضور دارد، همیشه به شما گوش میدهد و میتواند بهصورت فعال به شما کمک کند.»
هنوز مشخص نیست که آیا دویچه تلکام و پرپلکسیتی قادر خواهند بود بازار به شدت دشوار گوشیهای هوشمند را که تحت سلطه تعداد کمی از شرکتهاست و در طول سالها حتی غولهایی مانند الجی را وادار به عقبنشینی کرده، تسخیر کنند یا نه.
با این حال، این موضوع نشاندهنده جذابیت مغناطیسی هوش مصنوعی در حال حاضر است، اینکه چگونه حتی شرکتهای قدیمی آن را بهعنوان یک راهحل ممکن میبینند و چگونه استارتاپهای پیشرو در جستجوی پناهگاههای امن در میان رقابت شدید هستند.