خبر
فلورا در حال ساخت یک «بوم بی‌نهایت» مجهز به هوش مصنوعی برای حرفه‌ای‌های خلاق است
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فلورا در حال ساخت یک «بوم بی‌نهایت» مجهز به هوش مصنوعی برای حرفه‌ای‌های خلاق است
فلورا در حال ساخت یک «بوم بی‌نهایت» مجهز به هوش مصنوعی برای حرفه‌ای‌های خلاق است
خبر
فلورا در حال ساخت یک «بوم بی‌نهایت» مجهز به هوش مصنوعی برای حرفه‌ای‌های خلاق است
زمان مطالعه: 4 دقیقه

با استفاده از تنها چند کلمه، مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند داستانی، تصویری یا حتی یک فیلم کوتاه خلق کنند. اما به گفته‌ی وبر وونگ، این مدل‌ها همگی «توسط افراد غیرخلاق برای افراد غیرخلاق دیگر ساخته شده‌اند تا احساس خلاقیت کنند.»

به عبارت دیگر، این ابزارها برای حرفه‌ای‌های واقعی خلاق طراحی نشده‌اند. این دقیقاً چیزی است که وونگ امیدوار است با فلورا، استارتاپ جدیدی که او بنیان‌گذار و مدیرعامل آن است، تغییر دهد.

فلورا این هفته راه‌اندازی شد و همراه با بیانیه‌ای اعلام کرد که «ابزارهای خلاق مبتنی بر هوش مصنوعی باید فراتر از اسباب‌بازی‌هایی برای تولید محتوای بی‌کیفیت باشند.» این بیانیه، وونگ و تیمش را «شیفته‌ی ساخت ابزاری قدرتمند که آینده‌ی کار خلاقانه را عمیقاً شکل خواهد داد» توصیف می‌کند.

بیانیه‌ی فلورا، این شرکت را متفاوت از ابزارهای هوش مصنوعی موجود می‌داند که «خلق کردن را آسان می‌کنند، اما کنترل خلاقانه را محدود می‌سازند»، و همچنین متمایز از نرم‌افزارهای خلاقانه‌ی کنونی که «کنترل را به کاربر می‌دهند، اما غیرشهودی و زمان‌بر هستند.»

گردش کار فلور
منبع تصویر: فلور

فلورا در پی ساخت مدل‌های بهتر هوش مصنوعی مولد نیست. وونگ استدلال می‌کند که یکی از بینش‌های کلیدی این استارتاپ این است که «مدل‌ها ابزارهای خلاقانه نیستند.» به همین دلیل، فلورا به جای آن یک «بوم بی‌نهایت» ارائه می‌دهد که با مدل‌های موجود ادغام می‌شود — یک رابط بصری که در آن کاربران می‌توانند بلوک‌هایی از متن، تصویر و ویدئو تولید کنند.

وونگ به من گفت: «مدل اهمیتی ندارد، فناوری اهمیتی ندارد. آنچه مهم است، رابط کاربری است.»

برای مثال، کاربری می‌تواند با درخواست از فلورا برای خلق تصویر یک گل شروع کند، سپس جزئیاتی درباره‌ی تصویر بخواهد، و این جزئیات به درخواست‌های بیشتر و تصاویر متنوع‌تر منجر شود. هر مرحله و هر تغییر در این بوم ترسیم می‌شود که همچنین می‌تواند برای همکاری با مشتریان به اشتراک گذاشته شود.
وونگ به من گفت که هدفش این است که فلورا برای همه‌ی هنرمندان و افراد خلاق مفید باشد، اما این شرکت در ابتدا بر همکاری با آژانس‌های طراحی بصری متمرکز است. در واقع، فلورا در حال توسعه‌ی محصول خود با بازخوردهایی از طراحان آژانس مشهور پنتاگرام است.

هدف وونگ این است که یک طراح در پنتاگرام بتواند «صد برابر کار خلاقانه‌ی بیشتری انجام دهد»، مثلاً با خلق یک طرح لوگو و سپس تولید سریع ۱۰۰ نسخه‌ی متنوع از آن. او این را به تکامل آهنگسازی موسیقی تشبیه کرد؛ جایی که موتزارت «به یک ارکستر کامل نیاز داشت تا موسیقی‌اش را اجرا کند»، اما امروز یک نوازنده می‌تواند «همه چیز را از گاراژ خود در نیوجرسی با استفاده از Ableton انجام دهد، خودش آن را بسازد و در SoundCloud منتشر کند.»

وونگ خود پیشینه‌ای در هنر و فناوری دارد. او به عنوان سرمایه‌گذار در Menlo Ventures فعالیت می‌کرد، اما وقتی متوجه شد «من کسی نیستم که خودم رویش سرمایه‌گذاری کنم»، آن را ترک کرد. او که مصمم بود به بنیان‌گذاری تبدیل شود که ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشد، در نهایت به برنامه‌ی مخابرات تعاملی دانشگاه نیویورک پیوست، یک برنامه‌ی تحصیلات تکمیلی متمرکز بر استفاده از فناوری برای خلق هنر.

وقتی فلورا نسخه‌ی آلفای خود را در ماه اوت راه‌اندازی کرد، وونگ تصمیم گرفت «با یک پروژه‌ی هنری که فناوری هوش مصنوعی بلادرنگ ما را به نمایش بگذارد، آغاز کند.» صفحه‌ی اصلی فلورا یک پخش زنده از دوربین GoPro روی سر وونگ را نشان می‌داد و بازدیدکنندگان وب‌سایت پس از ثبت‌نام در لیست انتظار فلورا، فرصت داشتند با استفاده از هوش مصنوعی، استایل ویدئو را تغییر دهند.

جریان گل شیشه ای
منبع تصویر: فلور

با توجه به پیشینه‌اش، وونگ می‌داند که برخی از هنرمندان و حرفه‌ای‌ها نسبت به استفاده از هوش مصنوعی در هنر تردید دارند یا حتی به شدت مخالف آن هستند — در واقع، پنتاگرام سال گذشته زمانی که از Midjourney برای خلق سبک تصویرسازی یک پروژه با دولت آمریکا استفاده کرد، جنجال‌هایی به پا کرد.

وونگ گفت که در حالی که مدل‌های موجود توسط «بومیان هوش مصنوعی» پذیرفته شده‌اند، او امیدوار است فلورا بتواند «کنجکاوان هوش مصنوعی» را جذب کند و در نهایت آن‌قدر مفید شود که حتی «مخالفان هوش مصنوعی» نیز احساس کنند باید آن را امتحان کنند.

وقتی نگرانی‌هایی درباره‌ی این که مدل‌های هوش مصنوعی ممکن است بدون توجه به کپی‌رایت و مالکیت معنوی آموزش ببینند مطرح کردم، وونگ اشاره کرد که فلورا خودش هیچ مدل هوش مصنوعی را آموزش نمی‌دهد (چون از مدل‌های شرکت‌های دیگر استفاده می‌کند) و افزود: «ما استانداردهای اجتماعی را رعایت خواهیم کرد.»

او با اشتیاق گفت که نمی‌خواهد فلورا برای تولید انبوه محتوای بی‌کیفیت هوش مصنوعی استفاده شود («قرار است کلاه‌هایی با شعار ‘ضد محتوای بی‌کیفیت هوش مصنوعی’ تهیه کنیم»)، و پیشنهاد کرد که در عوض، این استارتاپ به هنرمندان امکان می‌دهد «امکانات زیبایی‌شناختی و خلاقانه‌ی جدیدی» را کشف کنند، همان‌طور که دوربین Brownie شرکت Kodak با آسان‌تر و در دسترس‌تر کردن عکاسی، این هنر را متحول کرد.

فلورا جزئیات مربوط به سرمایه‌گذاری را اعلام نکرده است، اما حامیان آن شامل A16Z Games Speedrun، Menlo Ventures و Long Journey Ventures و همچنین سرمایه‌گذاران فرشته از Midjourney، Stability و Pika هستند. این محصول به صورت رایگان با تعداد محدودی پروژه و محتوای تولیدشده در دسترس است و سپس قیمت‌گذاری حرفه‌ای از ۱۶ دلار در ماه آغاز می‌شود.

منبع: تک‌کرانچ

اشتراک گذاری:

آخرین مقالات پیشنهادی

دیدگاه‌ها

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دیتانید تو مراحل مختلف تحلیل داده می‌تونه به شما کمک کنه:
  1. امکان‌سنجی خواسته‌ها و تطبیق نیازمندی‌ها
  2. استخراج و تمیز کردن دادگان
  3. طراحی مدل‌های مناسب
  4. آموزش مدل براساس داده‌های به‌دست آمده
  5. استقرار مدل

آخرین اخبار

اخبار مشابه

هوش مصنوعی «نوشتن خلاق» OpenAI حال‌وهوای آن هم‌کلاسی مزاحم در باشگاه داستان‌نویسی دوران دبیرستان را تداعی می‌کند
هنگامی که ۱۶ ساله بودم، در کارگاهی نویسندگی با گروهی از شاعران جوان بااستعداد شرکت کردم که همگی سخت تلاش می‌کردیم ثابت کنیم کدام‌یک از ما، به‌عنوان ..
تیک‌تاک بازار خالقان خود را کنار می‌گذارد و تیک‌تاک وان را معرفی می‌کند، راهکاری گسترده‌تر مجهز به ابزارهای هوش مصنوعی
تیک‌تاک در حال آماده‌سازی برای پایان دادن به فعالیت بازار خالقان خود و جایگزینی آن با تجربه‌ای جدید و گسترده‌تر است؛ این خبر از طریق ایمیل به کسب ...